Training calamiteitencommissie
Leden van een calamiteitencommissie hebben een ingewikkelde taak: Het onderzoek moet volgens de richtlijnen van IGJ diepgaand zijn en ze worden geacht de betrokken collega’s stevig te interviewen. Daarbij komt dat het gesprek over de rapportage met de gedupeerde patiënt of nabestaanden meestal moeizaam verloopt. Vaak met het gevolg dat deze alsnog formele stappen in de vorm van (tucht-) klachten of claims initiëren richting arts en/of de organisatie. Dat is te voorkomen. Zorgvuldig, empathisch communiceren is de voorwaarde voor vergeving.
We oefenen met gesprekstechnieken aan de hand van cases uit uw eigen
organisatie. De manier van interviewen die we de commissieleden leren, maakt
dat de gesprekken soepeler zullen verlopen, zodat er betere waarheidsvinding
kan plaatsvinden, het onderzoek meer diepgang krijgt en er concrete lering uit kan
worden getrokken. Ook de informatie richting de patiënt en/of diens familie
wordt daarmee vollediger.
Dagdeel 1 is gericht op de interviews die de commissieleden met de betrokken zorgverleners houden in het belang van het onderzoek. Zorgverleners ervaren deze gesprekken vaak als een verhoor, waardoor ze in de verdediging schieten en de gesprekken moeizaam verlopen. De commissieleden leren zodanig te communiceren dat
de collega’s die geïnterviewd worden zich veilig voelen, zodat ze zich niet aangevallen voelen en open durven te zijn.
Dagdeel 2 richt zich op de gesprekken met de patiënt en/of familie. Zij willen graag erkenning van hun leed en hebben informatie nodig hebben om met fouten en complicaties om te gaan, om het te kunnen verwerken. De commissieleden leren empathisch te communiceren en weerstand zo veel mogelijk weg te nemen.
De training kan ook individueel gevolgd worden door bijvoorbeeld één of twee leden die veelal de gesprekken voeren.
​
​
​