Non verbaal empathie tonen

Na (ontdekking van) een calamiteit, incident of ernstige complicatie is het normaal dat je gevoelens ervaart van schuld, schaamte of angst voor (bv juridische) gevolgen. Die emoties kunnen zich zo sterk opdringen, dat je er volledig door in beslag genomen wordt (zelfabsorptie). Door deze zelfabsorptie is er geen ruimte om empathie op te brengen voor een ander.

En dat is bij uitstek contraproductief voor een disclosuregesprek. De enige wijze waarop dit gesprek effectief kan zijn, is als de zorgverlener de nare boodschap dat er iets fout is gegaan (of gedaan) empathisch brengt. Non verbale uitingen van empathie toepassen, biedt in dit geval uitkomst. In alle gevallen brengen we onze boodschap voor meer dan 60% non-verbaal, wanneer emoties meespelen, zelfs voor 80%. 


De volgende non-verbale uitingen laten empathie zien:

- Zit rechtop

- Maak (en houdt) oogcontact 

- Armen langs je lichaam 

- Handen in beeld

- Benen parallel, voeten naast elkaar 

- Lage stem 

 

Je brein maakt nu de connectie: "ik zend empathie non-verbaal, ik doe dit nu ook verbaal". Oftewel, woorden die empathie tot uiting brengen, volgen op jouw non-verbale houding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

en excuses maakt als het al evident is dat het fout is gedaan. Spijt betuigen als in: "het spijt me verschrikkelijk dat u dit is overkomen" is in alle anderen gevallen effectief. Ook als u van mening bent dat er medisch gezien niet een fout is gemaakt, voor 

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.