Onze trainers
_edited.jpg)
Katelijne Baetens
...is arts en oprichter van ‘Communiceren in de Zorg’. Ze werkte 23 jaar als huisarts en is nu coördinerend raadgevend arts in twee woonzorgcentra. Sinds 2004 is ze docent medische communicatie aan de Universiteit Antwerpen en bouwde ze mee aan de communicatieopleiding voor toekomstige artsen. Ze gaf opleidingen aan zorgverleners in uiteenlopende settings. Haar expertise ligt in het begeleiden van moeilijke gesprekken in de zorg. Ze combineert medische ervaring met diepgaande kennis van communicatie. Haar werk is geworteld in praktijkervaring, onderzoek en samenwerking. Ze wil artsen versterken in hun communicatie bij fouten en incidenten. Want goede communicatie is essentieel voor herstel, vertrouwen en zorgkwaliteit.
_edited.jpg)
Pieter Jan de Bree
...is een ervaren veranderbegeleider, facilitator en trainer. Hij helpt mensen en teams om elkaar beter te begrijpen, zodat ze effectiever kunnen samenwerken. In zijn werk richt hij zich op het voeren van betekenisvolle gesprekken – juist op de momenten dat het spannend is. Zijn fascinatie voor samenwerking en communicatie begon ooit tijdens een zeilreis rond de wereld, groeide door in het werken met teams en leiders, en leidde tot het ontwikkelen van Dialoog in het donker – een werkvorm waarin deelnemers letterlijk in het duister het goede gesprek aangaan. Zijn overtuiging: als je de omstandigheden slim vormgeeft, ontstaat er ruimte voor échte ontmoetingen. Met frameworks zoals Structural Dynamics helpt hij teams communicatiepatronen te doorbreken, spanningen bespreekbaar te maken en samen te werken met meer vertrouwen. Als ervaringsdeskundige kent Pieter Jan de kracht én het gemis van openheid na een medisch incident. Die ervaring heeft hem gesterkt in zijn overtuiging dat openheid begint met luisteren, contact maken en het aandurven van het echte gesprek. De zorgsector raakt hem persoonlijk én professioneel. Voor Stichting Openheid na Incidenten verzorgt hij de disclosure training en begeleidt hij zorgverleners in het voeren van open gesprekken na incidenten. Hij gelooft dat openheid begint bij het creëren van veiligheid – en dat dát begint bij het gesprek.

Catherine Poorthuis
... is initiatiefnemer van Stichting Openheid na Incidenten, communicatietrainer in de zorg en jurist gezondheidsrecht. Terwijl ze ruim 20 jaar geleden voor VvAA als leidinggevende van de afdeling ‘Opleidingen & seminars’ werkte, zag ze trainers aan het werk met zorgverleners en werd zó enthousiast dat ze zich liet omscholen tot communicatietrainer. Ze vervolgde haar loopbaan als ondernemer van het trainersbureau ‘Training in Praktijk’. Voor een opdracht verdiepte ze zich in medische incidenten en de (psychische) gevolgen ervan voor zorgverleners. Haar missie was geboren: Zorgverleners helpen in hun verwerking en de juridisering beperken. Hoewel zorgverleners allemaal te maken (zullen) hebben met medisch incidenten en complicaties en de helft van hen hierdoor (ernstige) psychische belasting ervaren, worden ze niet getraind in de noodzakelijke communicatieve vaardigheden.“Dat moet anders”, aldus Catherine. Sinds 2023 is Catherine ook trainer van OLVG. Daar traint ze haar collega’s in het begrenzen van ongewenst gedrag in het bijzonder en het voorkomen en ombuigen van weerstand in het algemeen.

Suzanna Quaaden
...heeft vanuit haar missie om haar kennis en ervaring als klachtenexpert over te willen dragen en zo betrokken(en)(partijen) te willen helpen in hun verdere ontwikkeling, haar trainersvaardigheden verder ontwikkeld. Communicatie in de breedste zin van het woord gecombineerd met haar kennis van juridische aspecten van klachtbehandelingstrajecten in de zorg vormen de basis voor haar kwaliteit-gerichte denken en doen. Haar motto is: Je krijgt wat je geeft. In dat kader sluit het als disclosure coach en trainer zorgverleners én patiënten te willen helpen om te komen tot openheid na medische incidenten en hen te ondersteunen in de verwerking ervan, naadloos aan bij de missie van Stichting Openheid na incidenten. Naast het verzorgen van lezingen en workshops biedt zij door de recent afgesloten train-de-trainer de mogelijkheid aan om zorgverleners te trainen in de noodzakelijke communicatieve vaardigheden in geval van een medisch incident. Het geven van voorlichting- en informatiesessies, ondersteunen en trainen van alle betrokken partijen (ook in de psychische belasting) is haar op het lijf geschreven. Suzanna is eigenaar van het bedrijf ‘Minoscribo’.
_edited.jpg)
Suzan Weegenaar
...geeft communicatietrainingen aan professionals, werkzaam in de gezondheidszorg, de jeugdzorg, het onderwijs, de kinderopvang en de ouderenzorg met een focus op gevoelige thema’s als huiselijk geweld en kindermishandeling. Zij werkte vele jaren in de praktijk en voerde zelf veel lastige gesprekken. Suzan is opgeleid door Karin de Galan, School voor training en kent haar methodiek door en door. Haar doel als trainer is om professionals de juiste vaardigheden aan te leren waardoor het hen lukt om beter te communiceren in complexe en soms confronterende situaties. Door haar persoonlijke ervaring met eerst een tuchtklacht en later als lid tuchtcollege bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd is zij goed in staat zich te verplaatsen in de zorgverlener. De angst voor (tucht)klachten werkt immers veelal verlammend. Juiste gespreksvaardigheden werken helend voor zorgverlener én patiënt/cliënt en werken preventief bij het voorkomen van klachten.

Corinne Zondag
...is ziekenhuisapotheker. Voor haar staat veilige (farmaceutische) patiëntenzorg voorop en de patiënt centraal. In haar ruim 25 jaar werkervaring als ziekenhuisapotheker was ze o.a. lid en voorzitter van (de)centrale VIM en calamiteitencommissie. De impact op patiënten, naasten én zorgverleners, wanneer er iets mis is gegaan, maakt keer op keer indruk. Daaruit is haar aandacht voor de gevoeligheden en belangen van alle betrokken partijen gegroeid. Van 2020-2024 werkte ze voor een landelijk patiëntveiligheidsprogramma, Tijd voor Verbinding, aan het verder reduceren van vermijdbare schade en een cultuuromslag in het veiligheidsdenken (safety-II gedachtegoed) in de medisch specialistische zorg. In deze periode kwam zij in contact met Stichting Openheid na Incidenten en kreeg ze de kans om opgeleid te worden tot disclosure trainer. Corinne is nog steeds actief werkzaam als apotheker, waardoor ze dichtbij de dagelijkse zorgpraktijk staat. Zo voelt ze haarfijn aan wat zorgprofessionals nodig hebben om het noodzakelijke, maar zeer beladen gesprek met patiënt en/of naaste(n) te voeren als er iets mis is gegaan. Dit kan ze niet alleen één op één bieden, maar ook in de vorm van een groepstraining. Zo helpt ze graag om haar collega’s meer tools te geven om een disclosuregesprek te voeren en te gaan van ‘Dit nooit meer’ naar ‘Dit voortaan altijd’.